Labels

A KEEPER (5) Advertisement (5) announcement (4) Apam (21) Articles (3) Awards (24) Beef (5) Bread (120) Brownies (15) Cakes (115) Charity (6) Chicken (17) Chiffon (12) Contest (5) Cookies (65) Crafts (1) Cuppies Design (56) Dedication (57) Dessert (3) Donut (6) Drinks (10) Equipments (6) Fish (5) Fondant (1) Gifts (1) Health (4) HELP (2) Information (4) Ingredients (6) Islam (4) Jalan-jalan Cari Makan (2) Kuih-muih (103) Lauk-pauk (120) MANUALS (2) Muffins (39) MY BOOK (3) Orders (3) Pasta (13) Pies n Pastry (21) Pies/Pastry/Puffs (5) Pudding (9) Ramblings (23) Rice n Noodles (54) Seafood (7) Snacks (36) Step-by-Step (12) Stories (14) Tag (9) Trips (8) Vegetables (7) Video (3) Western (11)

Search This Blog

Loading...

Tuesday, June 19, 2012

Samperit Marble

F.O.R T.H.E S.O.U.L

PETUA NAK MENEGUR DENGAN HIKMAH : (Dato' Fadzilah Kamsah)

1. Istighfar dan doa agar kita mendapat hidayah dan orang dapat menerima teguran.
2. Baca doa pendinding diri dan doa pelembut hati ( baca Ya 'Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir)
3. Belai dengan menyebut kebaikan sebelum menegur.
4. Tegur dengan jelas, tenang dan elak dari menaikkan suara
5. Bimbing untuk mengenalpasti punca masalah.
6. Bimbing untuk mencari alternatif solusi dan membuat rangka tindakan.
7. Naikkan semangat agar yakin diri dan segera bertindak.
8. Pesan untuk sama-sama doa mendoakan.
9. Bertawakkal kepada Allah SWT.

Semoga teguran kita penuh hikmah dan membawa kebaikan kepada yang ditegur dan yang menegur. Amin, wassalam.


T.H.E R.E.C.I.P.E

Thank you to Kak Liza for sharing this recipe with us. Made these for my nephew and nieces a couple of weeks ago.


SAMPERIT MARBLE
Posted by MamaFaMi
Source : Kak Liza


Ingredients :

280 g butter (I used Planta margarine)
130 g caster sugar
270 g flour
70 g cornflour
70 g custard flour
1 teaspoon coklat emulco
chocolate vermicelli

Method :

1. In a mixing bowl, beat margarine and sugar until thoroughly combined.
2. Add sifted flour, cornflour and custard flour. Mix till combined.
3. Divide the dough into 2 portions. Add emulco to one portion and mix well.
4. Place the dough into the cookie press mould and press about 3cm long onto the baking tray.
5. Sprinkle with colored chocolate rice.
6. Bake in a preheated oven at 150 C for 20 minutes.
7. Leave to cool before storing in an air tight container.



Have a nice day!

17 comments:

  1. Salam mama....cuci mata dgn cookies mama ari nie rasa macam dah dekat raya.hehe. Saya suka makan sedar sedar balang kosong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Kak Noor. Hihi.. saja je nak naikkan semangat buat biskut raya... ahaks... puasa pun belum lagi nih!

      Delete
  2. best, anak saya suka sangat sampret ni, terasa macam nak raya dah..heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak saudara kita yang suka kuih ni...

      Delete
  3. salam Mama, wah bunga2 rya dah ada ni samprit marble belum pernah tengok lagi biasanya kuning je kan bubuh ceri kat atas tu,ada kelainan ni boleh try nnt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Kak Noor. Nowadays dah macam-macam gaya kuih kan kak. Ikut rajin dengan tidak je nak letak warna... kita pun.. buat yang dwi warna ni tak la berapa rajin bebenor... ahaks...

      Delete
  4. Tegur menegur ni kena ada ilmu ye Mama Fami, kalau tak kena caranya, memang orang akan anggap negatif teguran kita tu....
    tengok samperit marble tu ras macam dah dekat-dekat nak raya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gitulah gamaknya Amie. Kot silap tegur nanti, jadi tak elok pulak kan. Hihi... rasa nak dekat raya ye? Hutang puasa dah habis ke belum? *wink*

      Delete
  5. As'kum Mamafami cayangg.. waduhh ada kuih semprit fav sha ni... dari kecik ini ler kuih yang kami makan.. bukan bonda yang buat.. Arwah kakak bonda.. ingat sampai laa macam nak rak menekan guna acuan lama tu hehee...

    Insyallah nanti sha nak cuba...tq mama lap you muahzz :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Sha cayang.... kuih dolu-dolu memang best kan Sha. Tapi betullah macam cakap Sha tu... bab menekan tu yang haru sket tu kalau doh tak berapa nak lembut! Hahaha...

      Delete
  6. Hi Mama Fami, samperit cookies is my favorite. This cookies sure on my Chinese New Year list without fail.

    Have a nice day. With hugs & take care. muahhhzzz.......

    ReplyDelete
  7. woahh Mama.. dah lama ku tak de chance nak BW tiba tiba rumah mu dah dah bercat baru.. phewwittt heheh..

    Semperit.. harus kan ku bake it for raya tahun ni.. ishhh posa dulu Rima! hahaha

    ReplyDelete
  8. Thank you for sharing this recipe, they look so good!!! I will try them!!!

    ReplyDelete
  9. Owh Mamaa... Mood raya sudah mari ye... :)

    ReplyDelete
  10. Mohon share petua tu ye...bestnya kueh raya...

    ReplyDelete
  11. salam dear sis, lama nye cuti, rindu le

    ReplyDelete
  12. salam gan ...
    menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
    di tunggu kunjungan balik.nya gan !

    ReplyDelete

Please feel free to drop a comment or two... much appreciated... thank you!