Search This Blog

Thursday, March 3, 2011

Daging Masak Hitam

T.H.E R.A.M.B.L.I.N.G.S

I must have had such a good sleep yesterday. At 6 am, I woke up after the alarm that I had set in my handphone started screaming. Woke hubby up and after he had left for work, I continued my sleep. I didn't realized when I had off the other 2 alarms that I had set. I dreamt, I met up with a group of my ex-schoolmates when I was sweeping a room in a shopping complex. What on earth was I doing, sweeping a room in a shopping complex!!! I am not a cleaner, am I? Hahaha... When I opened my eyes, it was 7.26 am! Boy did I jump out of the bed! Not only me, my dear boy had the same impact! I am very sorry Boboy. What a lousy mom you have! He was ready in a jiff and had to F1 to school. But guess what, we weren't the last to arrive though the time at my dashboard was showing 7.36 am. There were another 2 cars driving in to drop off their children...

T.H.E R.E.C.I.P.E

Yesterday when I was enjoying my time ironing, I was thinking whether to cook or buy takeaways for lunch. At the very last minute, I made up my mind to cook. When I thought I had nothing to cook, surprisingly I ended up with these colorful menus. Alhamdulillah....


I had tried a recipe from Kak Liza's 1Hari 1 Resipi book. Thank you Kak Liza for sharing the recipe with us. Allow me to re-post it here for others to view. That book of hers is worth keeping. Not only it provides you with easy and simple recipes but also it 'served' you with mouth watering looking food.


DAGING MASAK HITAM
Source : Chef Hanieliza

Ingredients :

500g sirloin - sliced thinly
1 tablespoon fennel powder - mixed with a bit of water
1 teaspoons cummin powder - mixed with a bit of water
2 tablespoons cooking oil
5 tablespoons thick soya sauce
1/2 cup tamarind juice
salt to taste
enough water

To be minced :

10 shallots
3 cloves garlic
1 1/2 inch ginger
3 tablespoons chillie paste

Method :

1. Heat oil in a heavy skillet. Add in the minced ingredients together with the fennel and cummin paste. Stir till fragrant.
2. Add in the sliced beef and a bit of water. Put the lid on and let it simmer till beef is tender.
3. Add in the tamarind juice and thick soya sauce.
4. Leave to cook till the sauce thickens.
5. Remove from heat and ready to serve.

DAGING MASAK HITAM
Sumber : Buku 1 Hari 1 Resepi
Hanieliza

BAHAN - BAHANNYA :

500g daging - dipotong nipis
1 sudu besar serbuk jintan manis - dibancuh dengan sedikit air
1 sudu kecil serbuk jintan putih - dibancuh dengan sedikit air
2 sudu besar minyak masak
5 sudu besar kicap pekat
1/2 cawan air asam jawa
garam secukupnya
air secukupnya

Bahan-bahan untuk dikisar :

10 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
15 tangkai cili kering

KAEDAH PENYEDIAAN :

1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang dikisar bersama bancuhan jintan manis dan jintan putih sehingga wangi.
2. Masukkan daging dan sedikit air. Biarkan sehingga lembut.
3. Apabila sudah lembut, masukkan kicap dan air asam jawa.
4. Masak sehingga pekat dan pecah minyak.
5. Apabila sudah masak, bolehlah dihidangkan.


Note : For a bigger sized photo, you can always visit MY FOTOPAGES.

Have a nice day!

7 comments:

  1. Assalam ma sedapnya kalau cicah ngan roti canai pun walllaaah

    ReplyDelete
  2. Salam Ma...laaah sampai mimpi jadi tukang sapu tu apa hal? kat shopping complex lak tuh..hahahahha....kalau kat rumah sendiri ok jugak..mmg tukang segala pun kan...adeehh..Bayangkan kalau Ummi yg jumpa Mama duk sapur kat shopping complex tuh..adeehh...hahahah

    Mama tdo lepas subuh lg boleh mimpi yg enak2 lagik...sempat lgk tu..hehehe..Waaah cantik comel jek mama letak gambar tuh...apasai x guna imageshack dah ke...takut nnt katak dlm kaca kuar ke Ma..hahahahha, muaaahhh! Have a good day...

    ReplyDelete
  3. wah sedapnya.tengok gambar je dah terliur ha.

    p/s: jemput join contest sinar raudah

    http://sinarraudah.blogspot.com/2011/03/contest-resepi-pilihan-sinar-raudah.html

    ReplyDelete
  4. mama..miss u so much ~aida abdullah~

    ReplyDelete
  5. mama...sedapnyer, kita suka sayur kacang buncis tp lauk daging dah tak bole makan sangat gigi sakit...haaahh me dah jadi nanny~~~
    mama jangan bertapa lelama sgt eehh rindu nk dgr celoteh mama!!
    mode : sedey :-(

    ReplyDelete
  6. Chik Mimi :
    Waalaikumussalam. Cicah tosei ler lagi sedap. :D

    Ummi :
    Waalaikumussalam Ummi. Ha ah, ntah apa meraban je mimpi mama tu. Padan muka, tidur lagi lepas Subuh. Kan dah terbabas! Hahaha... Bukan heran pasal keluar kata dalam icecube tapi malas nak tepek balik kalau ditakdirkan diorang disable lagi. What's more, dah tahu cemana nak kasi gambar tu elok di pandangan mata mama, so, oraitlah...

    Amy Syaquena :
    Terima kasih Amy..

    Aida Abdullah :
    Terharunya ada gak orang nak miss mama ye... Masa tidak begitu mengizinkan buat masa ni.. biarlah mama berehat sementara..

    Anonymous :
    Hok aloh shiannya dia. Kalau masak daging tu, gunalah pressure cooker, biar daging tu lembut dan senang dimakan.

    ReplyDelete

Please feel free to drop a comment or two... much appreciated... thank you!