Search This Blog

Wednesday, August 4, 2010

Mama Carries (Noni)

T.H.E R.A.M.B.L.I.N.G.S

No-ramblings-today-as-my-spacebar-key-is-totally-not-working!That-explains-all-the-dashes-after-each-word!!!I-am-tensed!!!Till-this-problem-is-solved,then-only-I-can-get-back-to-work...meanwhile-I-will-only-cut-and-paste-whatever-I-can-from-my-old-home- MamaFaMi's Fotopages .

T.H.E R.E.C.I.P.E

One-of-the-cookies-that-I'll-be-doing-for-this-Eid.Requested-by-my-cousin...



MAMA CARRIES
Source : Noni

Ingredients :

300 g butter
400 g flour (I took out 1/4 cup)
130 g cornflour
100 g icing sugar
1/2 teaspoon vanilla essence

Topping :

1/2 egg white ~ beat till fluffy
90 g icing sugar
1 tablespoon cornflour

To scribble :

Scoop a bit of the topping above and mix with cocoa powder or you can also use chocolate emulco

Method :

1. Sift flour and cornflour. Set aside.
2. Beat butter and icing sugar till well combined. Add in vanilla essence.
3. Add in flour, bit by bit till soft dough is formed.
4. Roll dough 1/2 cm thick and cut using a heart shape cookie cutter. Arrange on a tray.
5. Using your finger, spread the topping on top of each cookie.
6. Use a clean toothpick and dip into the cocoa mixture and scribble on top of the white spread.
7. Bake in a pre-heated oven at 150 C. Just use the bottom heat to ensure the top doesn't browned that much. Bake for about 15 to 20 minutes.

What I did...

1. I used margarine.
2. There's a lot of balance for the topping. I normally use 3/4 recipe for the topping, and that should do it.
3. For the cocoa mixture, I added a few drops of brown coloring to give it a darker color. If only I have chocolate emulco....hmmm.....




Take care everyone!

7 comments:

  1. salam mama...lama tak jengah blog mama ni. ada biskut mama carries la. baru 2 3 hari lepas terfikir nak buat biskut ni raya nanti. mak sy yg request.

    ReplyDelete
  2. kita penat mikirkan mana biskut ni dapat nama... could it be marmar carries? - sebab corak dia macam lantai marmar, tapi bab carries tu tak terjawab pulak

    ReplyDelete
  3. Maaaaa...nak naaaakkkk...wat kan ummi sebalang tau...x kira nak jugak...jgn caj mahal2 eh...hehehee

    ReplyDelete
  4. Eh! mama dah update dah? Korea dah abis ke? Tengok betapa mithalinyer cik minah ari2 mlawat blog mama.... :P

    ReplyDelete
  5. ain :
    Waalaikumussalam Ain. Mak Ain suka mama carries eh? Ma pun suka..

    kucingorengemok :
    Hish..wat pe sesakkan kepala nak pikir mana dapat nama... bedal je la..hehehe... Tapi kalau nak sedapkan hati, just take it this way.. biskut ni mama buat sebab Mariah carey suka... hahahaha...

    Ummi :
    Nak eh...sindri bikin aaa...

    Cik Mina Manje :
    Alahai, cik Mina datang dengan lenggang lenggokkkknya...hehehe.. Korea lom abis. Ma tengok sket sket, nanti CD habis, melopong tak de benda nak tengok. Nak tunggu shipment baru, lambat nau lak kot... Huhu..but I miss my Princess Hours!

    ReplyDelete
  6. salam mamafami..
    mamafami boleh tunjukkan care nak buat bentuk atas mama carries x?amiklah gambar ke?vdeo ker?heeee :P
    saya xtahu la nak buat mcm mane :(

    tulun2..

    ReplyDelete
  7. mama--
    kenapa kita berjauhan...kalau tak boleh ayu berkampung didapurmu..

    ReplyDelete

Please feel free to drop a comment or two... much appreciated... thank you!