Labels

A KEEPER (5) Advertisement (5) announcement (3) Apam (20) Articles (3) Awards (24) Beef (5) Bread (120) Brownies (15) Cakes (113) Charity (6) Chicken (17) Chiffon (12) Contest (5) Cookies (65) Crafts (1) Cuppies Design (56) Dedication (57) Dessert (3) Donut (6) Drinks (10) Equipments (6) Fish (5) Fondant (1) Gifts (1) Health (1) HELP (1) Information (4) Ingredients (6) Islam (4) Jalan-jalan Cari Makan (2) Kuih-muih (99) Lauk-pauk (117) MANUALS (2) Muffins (38) MY BOOK (3) Orders (3) Pasta (12) Pies n Pastry (21) Pies/Pastry/Puffs (5) Pudding (9) Ramblings (22) Rice n Noodles (52) Seafood (7) Snacks (36) Step-by-Step (9) Stories (14) Tag (9) Trips (8) Vegetables (7) Video (3) Western (11)

Search This Blog

Loading...

Saturday, April 17, 2010

Pizza


Pizza


Hello everyone...

I had a very busy yet wonderful day today. And after all the excitements, I am totally drained out. Just a quick update on the page and I'm off... where to? Surely not to bed, because I am not going to miss watching Konsert Akademi Fantasia tonight!

Recipe.......PIZZA.
According to Mokwonik, the origin of this recipe is from Aunty Yochana. Tried also by Ummi and Ros JMC. Thank you to all for making this pizza possible.


Pizza Mokwonik

Dough:
(A)
200 gm. plain flour - sifted
1 tsp. sugar
1 tsp. Instant Yeast
1/2 tsp. salt
1 tsp. oregano

(B)

110 ml. water
1 tbsp. cornoil or olive oil

Toppings :

2 Tbsp. Tomato Paste
2 Tbsp. Maggi Chillie Sauce
200 gm. Ham - cut into small pieces ( i used minced meat)
some sliced Hot Dogs (i used 3 sausages-mokwo guan minced meat, sendiri cincang)
200 gm. canned pineapple - cut into cubes
1 Big onion - diced
1 tomato - sliced
1 capsicum - diced
250 gm. Mozarella Cheese ( mokwo gune parmesan cis je, sedap gak)
2 Tbsp. Garlic oil - fry some oil with some garlic

Method :

1. Mix (A) ingredients in a mixing bowl. Knead into a pliable dough.
2. Add in oil and continue to knead until very smooth.
3. Leave to rise until it doubles in volume for about 40 mins.
4. Punch down dough and shape it into a ball and rest for 10 mins.
5. Roll dough into a round shape - the size of your pizza pan. Use fork to prick holes onto the dough. Rest dough for 20 mins.
6. Half-bake the pizza dough for 10 to 15 mins. then remove from oven.
7. Spread tomato paste and chille paste onto the pizza dough.
8. Sprinkle some mozarella cheese on top and place all the remaining ingredients on top.
9. Sprinkle balance mozarella cheese on top and pour garlic oil over it.
10. Bake at 200C for about 20 mins. or till cheese turns golden brown.
11. Remove from oven and serve hot.

* You can use any topping you desire like prawns, tuna, cuttlefish rings and clams.




10 comments:

  1. salam mamafami...
    Esok guaaa buat pizza pulak, walau pun harga keju cekik darah, tapi sebab napsu punya pasal...ada aku kesah?...hehe...

    ReplyDelete
  2. ma...ptut la kita tghri tdi p buat pza kat domino..rpe2nya ma duk mkn pja yeee..tpi tu pun ada lgi 1 bji lgi...alamatnya pgi esk bkpes nga pza tu leerrrr...

    ReplyDelete
  3. slalu duk usha pizza mamafami..kat fotopages pung..mengucap panjang tengok gambo pizza..huhuu..dan dan call pizza hut tauu

    ReplyDelete
  4. Mama, ni buat pizza ni hantar kat rumah Maz jgk ke...tukar2 dgn tart portugis Maz tuh...(*soklan jeles dah keluar...wakakaa). Mat, akak pun kan, kalau dah rasa nak makan, harga brg cekik darah pun buat x nmpak jek..heheee, ish ish...syukur alhamdulillah dgn kemampuan gaji gomen ku ini..hehehee

    ReplyDelete
  5. oiiit..baru nak c&p resepi...ghupenye umah sendirik dah ade..tulahkan tengok org lain buat mesti tersangatlah terliurnye...ma awat dok sangat ngan cek nih! untungnye maz!

    ReplyDelete
  6. Mat Gebu :
    Waalaikumussalam Mat. Buat je la Mat kalau tekak tu terasa nak makan. Walaupun harga keju cekik darah, kurang-kurangnya keju tu boleh di dapati. Daripada nak kena buat keju sendiri.... lu pikirrr la sendiri......

    maz :
    Piza ni dah lama ma buat. Cuma baru nak posting dalam blog

    izahdaut :
    Naper Izah tak cuba buat sendiri pizza? Senang je la Izah. Leh buat banyak-banyak, leh makan puas puas....

    ♥peachkins♥ :
    Try baking one yourself, and you'll know how it tastes like! Yummy!

    Ummi :
    Mama buat piza ni dah lama dan tak hantar ke rumah sesiapa pun. Hanya untuk orang dalam rumah ni je.

    mokwonik :
    Mama pun selalu macam tu tau Mokwo. Yo yo o siapkan pen dan kertas, nak salinlah konon, sebab tengok orang buat bukan main jadi cantik. Tapi sib baik scroll dan baca entry dulu. Rupanya, orang tu c&p dari rumah kita! Hihihi... ada kalanya tu, dah tersalin gak! Ish ish ish....

    ReplyDelete
  7. uh lezatnya..
    jadi ngiler..
    hehehe

    ReplyDelete
  8. terliur dah ni. lama tak makan piza buatan sendiri. sejak kakchik sakit tangan ni, tak buat pizza sebab susah nak uli.

    ReplyDelete
  9. rika :
    Rika dah buat ye?

    kakchik :
    KakChik, gunalah mixer atau breadmaker untuk menguli. Selain dari tangan tak sakit, roti kan jadi lebih lembut....Harap tangan Kak Chik lekas sembuh ye...

    ReplyDelete

Please feel free to drop a comment or two... much appreciated... thank you!