Labels

A KEEPER (5) Advertisement (5) announcement (4) Apam (20) Articles (3) Awards (24) Beef (5) Bread (120) Brownies (15) Cakes (113) Charity (6) Chicken (17) Chiffon (12) Contest (5) Cookies (65) Crafts (1) Cuppies Design (56) Dedication (57) Dessert (3) Donut (6) Drinks (10) Equipments (6) Fish (5) Fondant (1) Gifts (1) Health (1) HELP (1) Information (4) Ingredients (6) Islam (4) Jalan-jalan Cari Makan (2) Kuih-muih (99) Lauk-pauk (118) MANUALS (2) Muffins (38) MY BOOK (3) Orders (3) Pasta (12) Pies n Pastry (21) Pies/Pastry/Puffs (5) Pudding (9) Ramblings (22) Rice n Noodles (52) Seafood (7) Snacks (36) Step-by-Step (9) Stories (14) Tag (9) Trips (8) Vegetables (7) Video (3) Western (11)

Search This Blog

Loading...

Friday, June 25, 2010

Bread Pudding

I bought a RM800.00 pair of shoes.............



........in my dreams! And woke up feeling very tired.
Why?
Because, I was thinking too much in my dreams.
What were you thinking?
How to pay for the shoes?
What came to mind?
I think I have to start selling cupcakes, fruit tarts, blueberry tarts and perhaps chiffon cakes in major scale. Because with the existing amount of sale, which shall I say, roughly about RM40 per month...ye you read right...PER MONTH, I will take like 20 months to settle the bill, without any interest that is! Gosh...by that time, I think the shoes are worn-out! Hahaha... But then again... syukur alhamdulillah... it's just a dream!!!! Phewww....

Yesterday evening, I tried this pudding recipe which I came across at Mas's Blog Thank you Mas for sharing the recipe with us and allow me to post it here for my future reference. Though my pudding doesn't look as lovely as hers, but then again.... apa ada pada rupa... wah.. cover line baikkk punya!!!

Bread Pudding

BREAD PUDDING
Source : Mas

Ingredients :

1 packet agar-agar strip (25g)
1.4 litre water
1 1/2 cup sugar
1 can evaporated milk
6 pieces white bread ~ cut to small cubes
1 nos egg ~ lightly beaten
3 food coloring
1 teaspoon vanilla essence

Bread Pudding

Method :

1. Soak the bread in evaporated milk and egg. Pour into a blender and blend. Set aside.
2. Cut the agar-agar strips to an inch size and soak for 10 minutes or so. Then boil with 1.4 litre water till agar-agar dissolved. Put through a sieve and pour back into the pot. Add sugar and stir till sugar dilutes.
3. Pour the blended bread mixture into the agar-agar and stir on low fire for a while.
4. Divide to 4 portions. Add a color to each portion and leave one portion as it is.
5. Pour one color at time onto the centre of the tray.
6. Place the tray in the refrigerator to set.
7. Cut and serve.

Bread Pudding


Have a nice weekend!



21 comments:

  1. wah..lawo la tu ma... dah sama je ngan tuan resepi si mas tu...

    ReplyDelete
  2. Salam mama! wadduhhhhh ada apa pd rupa????? itu dah terlebih rupa ma! cantek banget! lawolah mould mama! alamakkkkkk! sedap betul nmpk ni kalau kena curah apa2 sos ni mmg jilat2 :D sib baik mimpi ya ma :D

    ReplyDelete
  3. ma cantikkkkkkknya kalau kite jadik gitu dah guling2 ma sukaaanya

    ReplyDelete
  4. mama....puding mama tu terang2an sudah cantik!!!

    ReplyDelete
  5. izahdaut :
    Eh.. lawa Mas punya sebab kaler dia lagi terserlah. Mama punya kaler ni, macam terlemau sket....

    ijayuji :
    Waalaikumussalam Ika... Rupa puding ma memang kurang jelita la.. nak gah macam Mas punya.. hehehe... mould tu beli kat Yen je.. actually ada dua tingkat, tapi lom habis mengkaji lagi cemana nak guna... hehe

    Chik Mimi :
    Wah...Chik Mimi nak guling-guling macam Kajol ke macam Preeti Zintha? Hihihi....

    ain :
    Cantik ke? Okaylah... mama settle for cantiklah... tapi still la... 70% je hati ni kata cantik.. teruk tol mama ni kan?

    ReplyDelete
  6. salam mama..cam rainbow la ma-ni klu letak kat sini sure hilang sekelip mata!:) p/s ma,mmg sy suka sgt2 mkn roti dgn cold fresh milk..klu x biasa mmg x leh :D

    ReplyDelete
  7. look so pretty like jello watermelon!! impressive !! I didn't see bread texture at all in your pudding!!

    ReplyDelete
  8. that is a lovely 'n colorful pudding.... just looks awesome!

    ReplyDelete
  9. Memang sangat cantik dan menawan....dah hulur sini sepotong....!

    ReplyDelete
  10. cantekkknya kaler bread puding tu mama... kalerpul wanderpul.. sepotonnnn!!

    ReplyDelete
  11. Deliah's Deli :
    Waalaikumussalam Deliah. Rainbow malap la Deliah... sungguh tak menceriakan punya kaler! Mm roti cicah cold fresh milk eh? Nanti mama cuba try test eh....

    Beachlover's Kitchen :
    Thank you dear. If only I knew it'd turn out that way, I would have done something else.... *wink*. The bread was finely minced in the blender!

    Fathima :
    Thank you for coming Fathima and thanks for your kind words...

    Watierman, rmanbkr :
    Thanks dear... cukup ke sepotong? ;)

    Jiya :
    Hai Jiya.... tak cantik sangatlah... kalerpul tapi a bit pudar... tapi tak pe aar, asal kalerpul. Meh sini... nganga molot, mama suapkan... olololololooooo

    kuchai :
    Ni lagi sorang...meh sini, dekat sket, mama suap ye... olo tayang tayangggg....

    ReplyDelete
  12. ada lagi ke mama?? e-na last sampai ni...dah abis???? huhuuu kena buat sendiri. nampaknya kena bakar roti dulu nih!

    psst : cantik lah ma...suke!

    ReplyDelete
  13. wah ma nih mmg mengoda iman nih...lagi2 baru kuar esbox walaaa...sejuk je anak tekak

    ReplyDelete
  14. Salam Ma cayang..kita nak puding ni..kita kempunan ni..tp bukan mengidam tauu..hehee. Bz ni siap2 tghri kang ni pi KL dah..Esok nak kena daftar Najiha kat Uitm Shah Alam, pastu balik terus Ktn laa..x sempat la nak gader2 lg eh.. ^__^

    ReplyDelete
  15. Salam mama. Lama tak drop by. Just to say hello. Wish you serve me a slice, nak rasa mesti sedap kan.

    ReplyDelete
  16. Lovely Kitchen :
    Tu la E-na, saper suruh naik kereta lembu, kan dah lambat sampai... habis dah!

    Aishah@Ariffin@Aqil :
    Memang nyaman bila dia melorot dalam anak tekak ni......mmmmmm

    Ummi :
    Waalaikumussalam Ummi...Oh Ummi gi Shah Alam eh... kita pun tak ada kat rumah hari tu. Balik Melaka, ada emergency.

    HomeKreation :
    Waalaikumussalam Along. Hope all are fine with you that side....

    ReplyDelete
  17. cantiknya puding tu ma... leen bab puding2 ni payah sikit nak buat, tapi makan suka..hahahaha...

    ReplyDelete
  18. mas terlepas keretapi ni,dah byk ari tak up-date blog, anak mas tak sihat,cantik la puding mama, mas suka bekas puding tu,cantik la...bekas apa tu mama..sedap kan puding roti ni mama...

    ReplyDelete
  19. leen hussain :
    Terima kasih Leen. Mama pun sebenarnya tak rajin buat tapi tersangaaaatlah rajinnya buat. Jadinya, kita berdua ni tak leh jadi housemates, mesti dua dua pakat kempunan nak makan pudding! Hahaha...

    n33ma :
    Thanks dear...

    MAS (DUNIAKU) :
    Macam mana anak Mas, dah sihat ke? Harap gitulah. Mama gunakan loyang agar-agar half moon tu. Mama beli kat Bake With Yen...

    ReplyDelete

Please feel free to drop a comment or two... much appreciated... thank you!