Labels

A KEEPER (5) Advertisement (5) announcement (3) Apam (20) Articles (3) Awards (24) Beef (5) Bread (120) Brownies (15) Cakes (113) Charity (6) Chicken (17) Chiffon (12) Contest (5) Cookies (64) Crafts (1) Cuppies Design (56) Dedication (57) Dessert (3) Donut (6) Drinks (10) Equipments (6) Fish (5) Fondant (1) Gifts (1) Health (1) HELP (1) Information (4) Ingredients (6) Islam (4) Jalan-jalan Cari Makan (2) Kuih-muih (99) Lauk-pauk (117) MANUALS (2) Muffins (38) MY BOOK (3) Orders (3) Pasta (12) Pies n Pastry (21) Pies/Pastry/Puffs (5) Pudding (9) Ramblings (22) Rice n Noodles (52) Seafood (7) Snacks (36) Step-by-Step (9) Stories (14) Tag (9) Trips (8) Vegetables (7) Video (3) Western (11)

Search This Blog

Loading...

Tuesday, August 14, 2007

Nasi Goreng Chemomoi


NASI GORENG CHEMOMOI
Source : Majalah RASA (May 2007)

Ingredients :

300 g cooked rice
10 g dried anchovies ~ fried
4 bird-eye chillie2 prawns (I added more)
2 eggs1 squid ~ sliced to small pieces
1/2 onion ~ sliced
1/2 teaspoon tumeric powder
salt to taste
Oil for cooking

Method :

1. Heat oil. Saute onion with chillie till fragrant.
2. Add in prawns and squid. Let it cook for a while.
3. Add in the eggs and stir well till slightly cooked.
4. Add in rice, stir well.
5. Add in salt and tumeric powder. Stir well.
6. Serve with fried anchovies, sliced cucumber and tomatoes.

10 comments:

  1. lapor lerrr...
    btw, chemomoi tu maksudnya apa ek?

    ReplyDelete
  2. huhu sedapnyer! dh la x luncg lagik. mama, kita terpaksa buang satu aduan doh tadik sbb terlalu lembik :P kali pertama buat jadik. kali kedua plak hancus :D

    ReplyDelete
  3. still setia :
    Lapor...makan ler! Ntah eh, tak tahu le plak, apa makna chemomoi tu!

    mama irdina :
    Naper lambat lunch? Nanti masuk angin perut tu! Eh, Anna buang doh apa eh? Doh apa yang lembik ni? Alamak...suspen ni. Resipi kat blog mama ke? Aduhai...ampun!

    ReplyDelete
  4. unik la nama dia mama...chemomoi...cam sedap jer sebut...:D
    tu la dok tgk gak apa nk masak ni...mama ngna kak liza nye fp...hehehe...nantila...kalu betul menjadik nanti bgtau mama...;)

    ReplyDelete
  5. nic :
    Cute kan nama dia? Agaknya, siapa nak cuba resipi ni, kena muka cam amoi kot! Hahaha! Nic dah ada syarat tu rasanya...wakakaka... Akan ku tunggu laporan dari Dapur Nic!

    ReplyDelete
  6. mam, bukan la resepi dari mama. ni resepi dari betty yew. doh pizza. my bad sbb tuang air banyak-banyak skaligus! sedangkan dah mention suruh tuang air sikit-sikit.

    ReplyDelete
  7. mmm..looks delicious!
    must try this one:)..

    renuka

    ReplyDelete
  8. mm..delicious!
    have to try this one!

    ReplyDelete
  9. Mama Irdina :
    Phewww lega sungguh. Takut wei! Jangan tak tahu, mama pun pernah buat cam Anna gak..tapi tu la, belajar dari kesilapan.

    Thusitha :
    It is delicious. Do give it a try ya..
    August 16, 2007 3:49 AM

    renuka :
    It's not only delicious but easy to prepare as well.

    ReplyDelete
  10. Assalamu'alaikum wrt... saya ni terjumpa blog ni... sebenarnya tengah cari tulisan-tulisan tentang chemomoi. Ingatkan mama orang chemomoi... Saya orang felda chemomoi, triang, pahang. Tak sangka dah ada resepi nasi goreng chemomoi.

    ReplyDelete

Please feel free to drop a comment or two... much appreciated... thank you!